
Hva trenger bedriften?
Vi har alltid en helhetlig og gjennomtenkt tilnærming når vi utvikler ideer og løsninger innenfor kommunikasjon. Enten du trenger en helhetlig strategi eller konkrete løsninger, hjelper vi deg med å oppnå bedriftens mål og ambisjoner.
Vi utarbeider en enkel og tydelig plan med klart definerte budsjetter og rammer for arbeidet. Avhengig av hvilket nivå bedriften ønsker eller trenger for å nå sine mål, utvikler vi effektive integrerte løsninger.
Resultatet av samarbeidet er at bedriften din blir synlig i de rette kanalene og målgruppen engasjeres gjennom budskapet, noe som gir et solid grunnlag for vekst og posisjonering.
- STRATEGISK OG PRAKTISK KOMMUNIKASJON -
Nedenfor kan du lese mer om det Grenne Kommmunikasjon kan bidra med innen strategisk kommunikasjon, praktiske løsninger og leveranser. Det kan virke overveldende. Derfor tar vi gjerne et uforpliktende møte om bedriftens behov digitalt eller fysisk. Avtal møte i dag.

Budskap, historier, innhold
Målet med et budskap er å skape kommunikasjon som både engasjerer og er relevant for målgruppen samt andre interessenter bedriften ønsker å nå. Når bedriften kommuniserer tydelig og konsistent i alle interne og eksterne kanaler, øker sjansen for at budskapet blir sett og husket av flere. Ved å gjenta budskapet på tvers av kanaler, økes treffpunktene mot de vi ønsker å nå. Dette styrker engasjementet, relasjonene og resultatene, samtidig som det bidrar til å skille oss fra konkurrentene. Vi hjelper gjerne til med budskap, historier og innhold som posisjonerer bedriften på en effektiv måte.

Presse, mediearbeid, PR
For å utvikle gode relasjoner mellom bedriften og omverdenen er det viktig å jobbe proaktivt med PR, presse- og mediearbeid. Det er også nødvendig å ha gode rutiner for mediehåndtering når journalister tar kontakt. Vi bistår med ideer til saker som har nyhets- verdi, skriver pressemeldinger, og har kontakt med redaksjoner. Vi støtter talspersoner og tilbyr medietrening. For økt effekt av nyhetene integrerer vi andre kanaler som egne nettsider, innlegg i sosiale medier, nyhetsbrev til kunder, egne profesjonelle pressesider og intranett. Dette styrker bedriftens omdømme og posisjon i markedet og bygger stolthet internt i bedriften.

Digital kommunikasjon
Nettsiden er bedriftens ansikt utad og en viktig kanal for å skape sømløse og gode kundeopplevelser samt bygge tillit. Her kan kunder og brukere, inkludert jobbsøkere, presse og andre, enkelt finne informasjon, få svar på det de lurer på og ta kontakt. Vi kan optimalisere nettsiden med søkeord, og kombinere den med annen digital kommunikasjon som nyhetsbrev, artikler/blogg, sosiale medier og annonsering. Det vil bidra til at vi når bredt ut i markedet, skaper trafikk til nettsidene, vinner nye kunder og styrker relasjonene med både eksisterende kunder og andre viktige interessenter.

Intern kommunikasjon
Menneskene er bedriftens viktigste ressurs og ofte de som representerer bedriftens reelle konkurransefortrinn. God internkommunikasjon bidrar til at ansatte blir engasjerte, motiverte og produktive. Vi hjelper bedriften med å utvikle effektive kanaler, som intranett, nyhetsbrev, onboarding program og møteplasser. Vi bistår også ledelsen med budskap og rådgivning rundt kommunikasjon til organiasjonen. Intern og ekstern kommunikasjon påvirker hverandre. Ved å tenke helhetlig og integrert bidrar for eksempel presseomtale og LinkedIn poster til å forme og styrke bedriftskulturen, samt øke bedriftens attraktivitet som arbeidsplass.

Eventkommunikasjon
Et event er mer enn en møteplass for å samle mennesker; det er en arena for å skape unike opplevelser, styrke relasjoner og oppnå konkrete mål. Verdien for bedriften ligger i helheten og detaljene av det som skjer i alle kontaktpunkter og all kommunikasjon før, under og etter eventet. Vi bistår fra idéutvikling og utforming av program, til logistikk, gjennomføring og evaluering. Vi legger til rette slik at bedriften, med ledelsen som vertskap, kan fokusere på det som betyr aller mest – gjestene, som kan være kunder, prospects, ansatte og andre. Et event er en unik arena for å styrke ulike relasjoner og posisjonere bedriften.

Krisekommunikasjon
For å håndtere uventede hendelser på en effektiv måte, er forebygging, beredskap og trening avgjørende. Vi bistår med utvikling av en plan for håndtering av uønskede hendelser og forberedelse av krisekommunikasjon. Vi kan også bistå under krisetrening, samt støtte arbeidet når det settes krisestab. En god og detaljert plan for krisekommunikasjon skal inneholde roller og ansvar, backup for rollene, møtesteder, skisser til ulike budskap, bruk av kanaler og en skisse til noen normale tidslinjer. Ved å være godt forberedt kan vi redusere alvorlige negative konsekvenser, gjenopprette normaltilstand raskere og ivareta
bedriftens gode omdømme.

Bærekraftkommunikasjon
Bærekraft og bærekraftige initiativ er en integrert del av moderne bedrifters strategi og bør reflekteres i all intern og ekstern kommunikasjon. Vi hjelper bedriften med å kartlegge relevante bærekraftsmål, konkretisere initiativene og formidle dem tydelig. Dette omfatter områder der bedriften vil sikre en positiv miljøpåvirkning, ta sosialt ansvar og ivareta økonomisk bærekraft. Ved å være transparente og konsistente kan vi engasjere målgruppene med budskap om hvordan bedriften bidrar til en bærekraftig fremtid. Dette viser hvordan bedriften utgjør en reell forskjell, noe som styrker både omdømme og posisjon i markedet.

Samfunnspåvirkning
Arbeid med påvirkning kan være møter for å informere politikere og andre interessenter, slik at de forstår hva bedriften bidrar med i et helhetlig samfunnsperspektiv. Det kan også være arbeid for å påvirke utfallet av lovendringer. Vi kan bidra med strategier og budskap til møter med politikere og myndigheter, samt utvikle informasjonsgrunnlag som tilpasses ulike interessentgrupper. Dette kan også inkludere formøter som del av samarbeidet med ulike aktører. Samfunnspåvirkning kan bidra til rammebetingelser som er avgjørende for videre vekst og utvikling, og dermed vil den ha stor betydning for bedriftens fremtid.

Topplederkommunikasjon
Strategisk rådgivning til toppledere bidrar til mer effektiv kommunikasjon internt og eksternt. Vi er proaktive og støttende slik at topplederen, som har bedriftens sterkeste og tydeligste stemme, når ut med viktige budskap til kunder, ansatte og interessenter. Vi bidrar med internkommunikasjon og arrangementer, lager presentasjoner og manus til taler, koordinerer under mediesaker og krisekommunikasjon. Vi oppmuntrer til åpen dialog med egne ledere samt jevnlige besøk på gulvet for å snakke med ansatte. Toppleder oppnår gjennom dette en sterk posisjon også i markedet, bidrar til en tydelig strategisk retning, sterk bedriftskultur og et godt omdømme.

Merkevarestrategi
Merkevarebygging er en strategisk prosess der vi utvikler en identitet og kommunikasjon som gjør at bedriften skiller seg positivt ut blant konkurrentene og får en tydelig posisjon i markedet. Dette innebærer å definere merkevarens kjerne, som omfatter bedriftens formål, verdier og visuelle profil, samt kommunisere disse på en engasjerende og konsistent måte i alle interne og eksterne kanaler. En solid merkevare er godt likt og har etablert høy tillit og lojalitet blant både kunder og ansatte. Gjennom målrettet arbeid med merkevarebygging vil bedriften oppnå økt synlighet, et godt omdømme, en mer tydelig posisjon og vekst i markedet.

Kommunikasjonsstrategi
En kommunikasjonsstrategi er en dynamisk plan som definerer mål, målgrupper og prioriteringer for å nå ut til og engasjere kunder gjennom hele kundereisen. Den inkluderer også tiltak for å oppnå mål blant ansatte og andre interessenter. Vi baserer strategiene på grundig analyse og innsikt, samt bedriftens merkevarestrategi. Vi utvikler enhetlig og konsistent kommunikasjon ved å benytte både tradisjonelle og digitale kanaler. Strategien er fleksibel, slik at den kan tilpasses evntuelle endringer i behov og markeder. En plan for implementering, måling og evaluering sikrer at kommunikasjonsarbeidet støtter bedriftens strategi og overordnede mål.

Kommunikasjonsplan
Markeds- og kommunikasjonsplanen er en operasjonalisering av bedriftens kommunikasjonsstrategi. Den har en oversikt over prioriterte strategiske
satsinger. De skal realiseres via målrettede kampanjer og aktiviteter overfor målgrupper og interessenter. Målsettingen er å kommunisere helhetlig og integrert for å øke rekkevidden maksimalt gjennom tradisjonelle og digitale kanaler samt sosiale medier. Planen detaljerer driftsoppgaver, rutiner for PR og mediehåndtering, samt planer for beredskap rundt kriser og andre uforutsette hendelser. Den har også tidslinjer/årshjul, budsjettrammer og rutiner for måling og evaluering samt rapportering av resultater.
